Anne-Marie Duquesne Bourguignont

Anne-Marie Duquesne-Bourguignont was de Procureur Des Konings voor het gerechtelijke arrondissement Luik tot 2007.
Ze werd opgevolgd door Danièle Reynders, zus van Didier Reynders. Ze had op 1 september 2004 beslist dat daders van huiselijk geweld in de toekomst er niet meer zo gemakkelijk zouden vanaf komen. De rechtbanken mogen geen enkel geval van partnergeweld nog zomaar klasseren. Politieagenten kregen de opdracht om van elk voorval een proces-verbaal op te stellen, zelfs als het slachtoffer geen klacht wil of durft indienen. „Daders mogen zich niet langer straffeloos voelen”, zegt Bourguignont. Deze maatregel gelde wel enkel voor het gerechtelijk arrondissement waar zij Procureur was.

Deze link is een krantenartikel dat gaat over de beslissing van de Procureur Des Koninks Bourguignont A.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gah8kaaa, geraadpleegd op 02.01.2009

Vragen die ik zou willen stellen:

- Waarom hebt u zoveel aandacht besteed aan partner geweld, en dit prioritair genomen boven andere maatschappelijke problemen?
- Denkt u dat jouw actie rond partnergeweld resultaten heeft opgeleverd, en kunt u dit staven met cijfergegevens?
- Heeft jou beslissing andere mensen geïnspireerd denkt u?