Acties

Videofilm
Met de steun van VMM, OVAM en enkele private sponsors werd een video gemaakt met betrekking tot de werking en orgtanisatie van de strandreddingsdiensten. Deze film werd verstuurd naar meer dan 2000 basisscholen in Vlaanderen. Tijdens de zomer van 2004 werden nieuwe opnamen gemaakt. Een geactualiseerde versie van de video zal uitgebracht worden in het voorjaar van 2005.

dag van de strandredder
Sedert enkele jaren organiseert I.K.W.V in nauwe samenwerking met steden en gemeenten de dag van de strandredder. Het is de bedoeling om de bevolking en de toerist te laten zien dat bekwaam personeel en goed materieel een waarborg zijn voor de veiligheid van baders en watersporters. (bv. fakkeltocht Middelkerke)

aanduiding zwemwaterkwaliteit
Vanaf 2003 wordt de zwemwaterkwaliteit aangeduid op de borden die aan de miradors gevestigd zijn. De aankoop van de borden gebeurde hoofdzakelijk met de steun vanuit het kustactieplan. Ook Vlaamse Milieumaatschappij betaalde haar deel in de onkosten.

folder
Tijdens de maanden juli en augustus worden op verschillende plekken een preventiefolder uitgedeeld. Hierin vindt u meer uitleg over de werking van de reddingsdienst, signalisatie, diverse watersporten,…
De folder is verkrijgbaar in toerismenbureaus, reddersposten, EHBO-posten,…

anti-verdwaalpalen en - armbandjes
De oriëntatiepalen zijn met hun leuke symbolen perfecte herkenningspunten. Het treintje, huisje, de bal, vis en banaas spreken tot de verbeelding van elk kind!
Bij elke oriëntatiepaal hoort ook een anti-verdwaalbandje.
Je vindst ze zowat overal in de burd en op het strand: bij de redders, bij de hulpposten, aan de openbare toiletten, bij de verhuurders van strandstoelen en windschermen, aan de receptie van je vakantiecentrum of camping,…
Op deze armbandjes kan je de naam van je kindje noteren en ook een telefoonnummer in geval van nood.